Optimalizácia centrálneho skladu so spoločnosťou STILL: automatizácia zvyšuje efektivitu, bezpečnosť a flexibilitu
Fabory
Odvetvie: Upevňovacia technika a riešenia dodávateľského reťazca.
Spoločnosť: Fabory je popredný svetový distribútor priemyselného spojovacieho materiálu a presných mechanických komponentov so sídlom v Holandsku. Spoločnosť Fabory bola založená v roku 1947 a v súčasnosti zamestnáva viac ako 1000 ľudí v 12 krajinách.
Výzva: Zavedenie automatizovaného centrálneho skladu na efektívnejšie riadenie zásob, zníženie nákladov a dodacích lehôt a optimalizáciu procesov intralogistiky.
Riešenie: Tri automatizované vozíky MX-X iGo do veľmi úzkych uličiek a štyri automatizované vysokozdvižné paletové vozíky EXV iGo s lítiovo-iónovou technológiou.
Európsky špecialista na spojovací materiál Fabory automatizoval svoj veľký sklad v Tilburgu. Nový sklad zvyšuje efektivitu a zároveň poskytuje väčšiu bezpečnosť a flexibilitu počas špičiek. Úspech hovorí sám za seba: Spoločnosť Fabory už plánuje ďalšie projekty automatizácie v spolupráci so špecialistami spoločnosti STILL.
V novom veľkom sklade spoločnosti Fabory v Tilburgu vládne pokoj a ticho. Štyri automatizované vysokozdvižné paletové vozíky STILL EXV iGo sa hladko pohybujú tam a späť medzi príjmovou zónou tovaru, skladovou zónou a paletizačným robotom. Rovnako potichu sa tri automatizované vozíky
STILL MX-X iGo do veľmi úzkych uličiek starajú o to, aby všetky palety skončili na správnom mieste. Robia to tak, že bez posádky prechádzajú 19 z 21 uličiek, ktoré pokrývajú približne 28 000 ukladacích priestorov. Ďalšie dve uličky sú vyhradené na manuálnu prevádzku - automatizácia však funguje tak dobre, že sa čoskoro zredukuje na jednu uličku. Z tohto centrálneho skladu spoločnosť Fabory zásobuje svoje tri európske distribučné centrá (Spojené kráľovstvo, Portugalsko a Českú republiku) a zabezpečuje, aby na miestach vychystávania v rôznych lokalitách bol vždy dostatok zásob. Sortiment výrobkov spoločnosti Fabory zahŕňa približne 450 000 položiek, z ktorých 100 000 je uskladnených v Tilburgu.
Osvedčený koncept
„Tento pokoj a ticho si užívame od októbra 2023, keď sme uviedli nový sklad do prevádzky,“ hovorí riaditeľ logistiky spoločnosti Fabory Joost Jansonius. „Predtým bol sklad rozložený na dvoch miestach v Tilburgu a denne sme mali kyvadlovú prepravu tam a späť. To nebolo ideálne. Ak sme chceli dosiahnuť naše rastové ciele, museli sme urobiť niekoľko zásadných zlepšení.“
Predtým, ako sa spoločnosť rozhodla pre novú koncepciu, hodnotila celý rad rôznych skladovacích systémov a dodávateľov. Spoločnosť Fabory hľadala vysoký stupeň automatizácie v kombinácii s vysokou hustotou skladovania a individuálne prístupnými paletovými priehradkami. „Riešenie, ktoré ponúkol náš preferovaný dodávateľ, spoločnosť STILL, bolo pre nás najvhodnejšie,“ dodáva projektový manažér spoločnosti Fabory Leon Broere. „Spoločnosť STILL už realizovala podobný sklad v spoločnosti Tarkett vo Waalwijku, ktorý bol presne tým, čo sme hľadali. Tento osvedčený koncept bol rozhodujúcim faktorom.“
V novom 12 metrov vysokom sklade spoločnosť Fabory prijíma tovar od dodávateľov. Dodávky prichádzajú na zmiešaných europaletách, ktoré obsahujú až 40 výrobkov Fabory. Nezmiešané dodávky sa prijímajú, prebaľujú a spracúvajú na druhej strane distribučného centra.
Optimálne riadenie pracoviska
Vo veľkom novom sklade sa kontajnery a nákladné vozidlá vykladajú manuálne pomocou
STILL EXH-SF - nízkozdvižného paletového vozíka so stojanovou plošinou. Keď nákladné vozidlo prejde cez nakladaciu rampu, pevne zabudovaný skener automaticky načíta paletový štítok. Obsluha potom umiestni paletu na definovanú odovzdávaciu pozíciu v priestore príjmu tovaru a naskenuje príslušný QR kód pre danú položku. Od tohto okamihu prevezme riadenie systém STILL. Systém riadenia prepravy STILL dostáva zo systému SAP požadované príkazy na prepravu pre rôzne procesy skladovania a vyskladňovania. Automatizované vysokozdvižné vozíky najprv odvezú paletu na obrysovú kontrolu, kde sa zároveň vykoná aj kontrola hmotnosti. iGo systems potom na základe výšky, hmotnosti a ABC klasifikácie skladu priradí optimálne miesto uskladnenia v regálovom systéme. Ak sa zistia nejaké problémy, môžu sa odstrániť manuálne na špeciálne zriadených prepracovacích staniciach. Leon Broere ukazuje na obrazovku: „Spoločnosť STILL naprogramovala používateľské rozhranie, ktoré je praktické a ľahko sa používa.“
Až 300 dvojitých cyklov v čase špičky
Automatický vysokozdvižný paletový vozík EXV iGo odvezie uvoľnené palety na správnu prekladaciu stanicu na hornom konci radu regálov. Vozík MX-X iGo do veľmi úzkych uličiek, ktorý je tiež automatizovaný, odtiaľ paletu prevezme a umiestni ju na správne miesto. Keď vozík do veľmi úzkych uličiek potrebuje zmeniť uličku, urobí tak na konci regálu. Tým sa zabezpečí, že sa cesty automatizovaných vozíkov MX-X iGo a EXV iGo nebudú križovať. Ak sú vozíky dlhší čas nečinné alebo ak batéria dosiahne definovaný stav nabitia, prejdú samostatne do svojej parkovacej polohy, kde sa automaticky nabijú prostredníctvom zemného kontaktu. To znamená, že sú pripravené na použitie nepretržite.
Pri vykladaní paliet systém riadenia dopravy zabezpečuje, že automatizované vysokozdvižné vozíky poskytnú správne palety pre vysokozdvižné vozíky. Tieto vozíky potom dopravia palety k paletizačnému robotovi, ktorý umiestni obalové jednotky jednotlivo na dopravný pás. Odtiaľ sa položky prepravujú napríklad do automatizovaného skladu malých dielov. Celý systém je navrhnutý na priemerný denný objem manipulácie 150 paliet, ktorý sa v čase špičky zvýši na 300 paliet v dvojitých cykloch, pričom sa prakticky vylúčia prázdne jazdy.
Spoločné workshopy - nevyhnutné pre prehodnotenie procesov
„Spolupráca so spoločnosťou STILL sa nám veľmi páčila,“ hovorí Leon Broere. „Ocenili sme vynikajúcu podporu, ktorú nám poskytol projektový manažér Yorick Oosthoek počas procesu inštalácie, ako aj otvorenú komunikáciu počas celého procesu. Navyše sme dodržali časový harmonogram a rozpočet.“ Yorick prijíma kompliment s úsmevom. „Automatizácia má významný vplyv na logistický proces a organizáciu. Je pre nás veľmi dôležité sprevádzať zákazníka týmto procesom. Nielen pri inštalácii systému, ale najmä pri prehodnocovaní spôsobu ich práce. Preto organizujeme workshopy, na ktorých spoločne prechádzame celým procesom od začiatku až do konca. Spoločne sa snažíme nájsť optimálne riešenie.“
Riaditeľ logistiky Joost Jansonius: „Vďaka novému veľkému skladu máme lepšie riadenie zásob, znižujeme náklady presne tak, ako sme chceli, máme väčšiu flexibilitu v čase špičky a dodacie lehoty sa skrátili z jedného až dvoch dní na dve až tri hodiny - a naši zákazníci si tento rozdiel všimli. A prostredie skladu je teraz oveľa bezpečnejšie pre ľudí aj stroje.“
„Automatizácia nám pomáha nájsť vhodných členov tímu, pretože to je skutočná výzva,“ dodáva Leon Broere. „Tento sklad prevádzkujeme s dvoma zamestnancami na zmenu a dvoma zmenami v piatich pracovných dňoch. Všetci sú veľmi spokojní. Navyše sme nedávno podpísali zmluvu so spoločnosťou STILL o rozšírení automatizovanej dopravy do ďalších častí nášho centrálneho skladu. Plánujeme to urobiť v priebehu nasledujúcich dvoch rokov. Napokon, pokrok v oblasti automatizácie sa neobmedzuje len na projekty greenfield, veľké pokroky možno dosiahnuť aj v závodoch brownfield.“