18.02.2019

Technológia budúcnosti sa osvedčila v náročnej logistickej praxi

Odvetvie: Automobilová elektronika.


Spoločnosť: Medzinárodná spoločnosť, 380 000 zamestnancov, 12 000 pobočiek vo viac ako 30 krajinách.


Výzva: Maximálna dostupnosť a optimalizácia celej flotily. Nový distribučný sklad s rozlohou 58 000 m2. Dvoj až trojzmenná prevádzka. Budúca vízia nulových emisií.


Riešenie: 137 skladovacích strojov poháňaných palivovými článkami, čerpacia stanica a úpravňa.


Produkty STILL: 36 vysokozdvižných vozíkov s výsuvným zdvíhacím zariadením FM-X, 78 horizontálnych vychystávacích vozíkov CX-S, 6 vysokozdvižných vozíkov na súčasnú prácu na dvoch úrovniach EXD-S a 17 nízkozdvižných vozíkov EXU-S.

Spoločnosti Carrefour a STILL realizovali najväčší projekt s manipulačnou technikou s palivovými článkami v Európe.

Vodíkový pohon sa v súčasnosti považuje za kľúčovú technológiu na ceste k bezemisnej budúcnosti, popri čisto batériovej elektrickej mobilite. Zatiaľ čo technológia palivových článkov sa v automobilovom a úžitkovom priemysle ešte len presadzuje, spoločnosť STILL vybavila celkovo 137 kusov manipulačnej techniky poháňanej palivovými článkami pre spoločnosť Carrefour vo Francúzsku. Po takmer roku a pol používania je už jasné, aké výhody okrem environmentálnych aspektov prináša táto technológia pre intralogistiku.

Budúcnosť elektromobility sa nezačína na ceste, ale v novom logistickom centre Carrefour Supply Chain vo Vendin-Le-Vieil v severnom Francúzsku. V logistickom centre najväčšej francúzskej maloobchodnej skupiny s rozlohou približne 58 000 m2 sa na paletách skladuje 14 000 až 16 000 druhov tovaru – najmä nápoje, potraviny a drogériový tovar. Carrefour Supply Chain prevádzkuje vo Francúzsku sieť 60 logistických centier. Nové logistické centrum zásobuje približne 360 rôzne veľkých prevádzok na severe Francúzska – od veľkoobchodov až po malé miestne obchody. „Carrefour Supply Chain je svetový koncern. Našou hlavnou činnosťou je preprava a následné vychystávanie a odosielanie dodávok prostredníctvom logistickej platformy, aby všetci naši zákazníci mohli nájsť požadované výrobky vo všetkých našich predajniach,“ vysvetľuje riaditeľ centra Alain Audegond.

Čistá a efektívna viaczmenná prevádzka

Na prvý pohľad sa prevádzka vo Vendine nelíši od bežného distribučného skladu. V dvoj až trojzmennej prevádzke sa tu vychystávajú plné a zmiešané palety tovaru pre jednotlivé závody. Dostupnosť vozíka je pre spoločnosť Carrefour Supply Chain vysokou prioritou. V klasických skladových strojoch s olovenými akumulátormi s tekutým elektrolytom bolo potrebné po pracovnej zmene vymeniť batériu. To si vyžaduje nielen čas, ale aj vhodnú infraštruktúru v podobe nabíjacieho priestoru s primeraným vetraním a priestorom na výmenu batérií. Vo Francúzsku existujú predpísané zariadenia na výmenu batérie, aby sa zabezpečilo ergonomické vykonanie výmeny. Preto spoločnosť Carrefour Supply Chain hľadala alternatívne ekologické riešenie a rozhodla sa pre skladové stroje poháňané palivovými článkami. „Projektom palivových článkov chcela spoločnosť Carrefour nájsť inovatívne riešenie na zníženie svojej bilancie CO2. Sklad vo Vendine bol vybraný ako pilotné miesto pre implementáciu tohto riešenia,“ hovorí Arnaud Torchy, technický riaditeľ spoločnosti Carrefour – Sever. Spoločnosť STILL ako partner projektu pre vnútropodnikovú logistiku vybavila celkovo 137 skladových strojov STILL pre projekt HyLIFT-EUROPE podporovaný EÚ na využívanie palivových článkov: 36 vysokozdvižných vozíkov s výsuvným zdvíhacím zariadením FM-X, 78 horizontálnych vychystávacích vozíkov CX-S, 6 vysokozdvižných vozíkov na súčasnú prácu na dvoch úrovniach EXD-S a 17 nízkozdvižných vozíkov EXU-S.

Krátka zastávka na vodíkovej čerpacej stanici nahrádza výmenu batérie

Len na základe vzhľadu sa vozíky takmer nelíšia od rovnakých vozíkov na batérie. Inovácia je ukrytá v priehradke na batérie. Tu bije zelené srdce: palivový článok. Priamo na palube vozíka premieňa vodík na elektrickú energiu. Táto energia sa ukladá a je okamžite k dispozícii na pohon podvozku, hydrauliky a pomocných pohonných jednotiek. V porovnaní s vozíkmi poháňanými naftou alebo plynom vodíkové vozíky neprodukujú žiadne CO2 ani iné škodlivé plyny, ako napríklad oxid uhličitý a oxidy dusíka – produkujú len vodu ako odpad. Ďalšou významnou výhodou vodíka ako zdroja energie je rýchle a jednoduché dopĺňanie paliva do vozíkov. Palivový článok vo vozíku sa naplní za 3 minúty a má dostatok energie na priemerný čas používania až 6 hodín. Stanica na skladovanie a úpravu vodíka sa nachádza mimo haly. Odtiaľ sa vodík rozvádza potrubím do celkovo troch čerpacích staníc strategicky umiestnených v hale.

Projekt, ktorý koordinovali spoločnosti Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) a Ludwig-Bölkow Systemtechnik, realizovali spoločnosti Carrefour a STILL spolu s Air Liquide ako dodávateľom vodíka a vodíkovej technológie a Plug Power Europe (dodávateľ vodíkových produktov a palivových článkov pre priemysel) ako partner pre systémy palivových článkov. „Sme hrdí na to, že sme úspešne nainštalovali doteraz najväčšiu flotilu manipulačnej techniky s palivovými článkami v Európe. Od roku 2013 spoločnosť STILL pravidelne realizuje vodíkové projekty s rôznymi typmi vozíkov. Naším cieľom je ponúkať zákazníkom tie najlepšie riešenia. Vodíkové palivové články sú technológiou, ktorá ponúka mnoho výhod, napríklad maximálnu dostupnosť,“ vysvetľuje Björn Grünke, produktový manažér pre energetické systémy spoločnosti STILL.

Skúsenosti z dvoch fáz projektu

Podobne ako výstavba skladu, aj expedícia vozíkov sa uskutočnila v dvoch fázach: Spoločnosť STILL dodala prvých 57 skladových strojov v septembri 2017. Ďalších 80 vozíkov bolo uvedených do prevádzky v januári 2018. Alain Audegond je nadšený výkonom a ovládaním vozíkov s palivovými článkami: „Používaním flotily vozíkov na vodíkový pohon sa nám podarilo nielen znížiť uhlíkovú stopu, ale aj uľahčiť prácu našich zamestnancov a zlepšiť ergonómiu tým, že sme eliminovali výmenu batérií. Okrem toho čerpacia stanica nevyžaduje uzavretý priestor, ale môže byť nainštalovaná priamo vedľa rampy. Okrem toho potrebujeme celkovo menej vozíkov a nepotrebujeme výmenu batérií ani ďalšiu infraštruktúru na výmenu batérií pre vozíky s palivovými článkami.“ Týmto dvojvlnovým projektom partneri stanovili míľnik vo využívaní vodíka ako alternatívneho zdroja energie a dokázali, že táto technológia sa osvedčila v náročnej logistickej praxi. „Palivový článok je riešením budúcnosti s mnohými výhodami: lepšími pracovnými podmienkami, nižšími emisiami CO2 a lepším výkonom manipulačných zariadení,“ spokojne konštatuje Arnaud Torchy. Týmto projektom spoločnosť STILL preukázala svoju kompetentnosť pri poskytovaní riešení a ukázala, že sa oplatí prekonávať nové prekážky. „Palivový článok je veľmi sľubná technológia, pomocou ktorej môžeme získavať informácie o najlepšej energetickej technológii budúcnosti,“ hovorí Kai von Berg, riaditeľ produktového manažmentu pre technológie skladovania a energie. Pre spoločnosť Carrefour tento projekt zároveň ukazuje cestu do budúcnosti. Pozitívne skúsenosti vo Vendin ukázali, že táto technológia ponúka environmentálny a ekonomický potenciál na rozšírenie v rámci skupiny.